Zapnou grafiku
škola
studium
aktivity
uchazeči
menuButton searchButton
mainpic
Kontakty
Školní jídelna
Školní parlament
Pedagogický sbor
Kariéra
Etická linka
Veřejné zakázky
Povinně zveřejňované informace a projekty
Třídy
Historie školy
Jak se u nás studuje
Úspěchy našich studentů
Fotogalerie
Školská rada
Výroční zprávy
GDPR
SPGS
Ke stažení
Suplování
Rozvrh
Zvonění
Formální úpravy prací
Maturitní zkouška
ŠVP a učební plány
Harmonogram školního roku
Předměty
Moodle
Školní řád
Školní poradenské pracoviště
Harmonogram školního roku
Zájmová činnost
Zahraniční zájezdy
Sportovní a adaptační kurzy
Maturitní ples
Akce školy
DofE
Projekty
Projektové dny
Školní akademie
Soutěže a olympiády
Základní informace
Dny otevřených dveří
Přijímací řízení
Představení školy

Dějepis

DĚJEPIS patří mezi tradiční společenskovědní předměty na všeobecném gymnáziu. Na naší škole se tento předmět vyučuje ve všech ročnících víceletého i čtyřletého studia (dotace 2 hodiny týdně). Pro zájemce o historii je v posledních dvou ročnících zařazen dějepisný seminář jako volitelný předmět.

V osmiletém studiu je učivo dějepisu rozděleno do dvou čtyřletých cyklů tak, aby byla zajištěna prostupnost s ostatními typy škol (ZŠ, SŠ).

Pro studenty je také organizována řada mimoškolních aktivit dějepisného a společensko-kulturního charakteru – besedy s odborníky, vycházky, exkurze, návštěvy muzeí či výstav,…

Každoročně se řada studentů hlásí k maturitě z dějepisu a své znalosti pak úspěšně využívají při přijímacích zkouškách a dalším studiu na vysokých školách humanitního zaměření.

 

Kdo u nás dějepis vyučuje?

 

PhDr. Hana Almerová

PaedDr. Jan Jech

Mgr. Jakub Obhlídal

Mgr. Martina Pirková

Mgr. Martin Procházka

Mgr. Tomáš Uher

 

Které učebnice používají studenti nižšího stupně?

         

 

 

 

 

 

 

 

 

Které učebnice používají studenti vyššího stupně?

 

Studentům na vyšším stupni jsou učebnice pouze doporučovány. Osvědčila se práce s řadou učenic pro gymnázia a střední školy od nakladatelství SPN nebo Didaktis. 

 

Anotace seminářů

 

SD1 – Seminář dějepisu I.

Dějepisný seminář je určen pro zájemce o historii, pro studenty, kteří chtějí z dějepisu maturovat, popř. plánují studium na škole humanitního zaměření. Seminář bude zaměřen především na moderní dějiny, tedy období po druhé světové válce. Jeho záměrem je představit politický a společenský vývoj od rozdělení světa železnou oponou až po aktuální situaci na počátku třetího tisíciletí. V průběhu školního roku při něm žáci postupně poznají politický a společenský vývoj v nejen v Evropě, ale také v Jižní Americe, Africe a Asii. Seznámí se s klíčovými konflikty a jejich historickými souvislostmi, ale také s každodenním životem (a uměním), kulturními proudy a změnami, které spoluurčily dnešní podobu světa. Náplň semináře bude spočívat také v četbě odborné či memoárové literatury, projekcích dokumentárních a hraných filmů, diskuzích nad vybranými problémy a ve vlastní samostatné či skupinové práci žáků. 

 

A kdo seminář vede ve školním roce 2023/2024?                   

Pan profesor Uher 

 

SD2 – Seminář dějepisu II.

Seminář je určen pro zájemce o historii, pro studenty, kteří chtějí z dějepisu maturovat, popř. plánují studium na vysoké škole humanitního zaměření. Větší důraz je kladen na samostatnou práci studentů, využití odborné literatury a pramenů, tvorbu prezentací a referátů. Úkolem bude také v průběhu semináře vypracovat seminární práci na zvolené téma z dějin 20. st. Součástí výuky je i reflexe aktuálních historických výročí a zajímavostí. V rámci DS jsou, dle možností, organizovány odborné přednášky, návštěvy muzeí, výstav, pamětihodností, vycházky Prahou. Průběžně budou opakována maturitní témata dle zájmu studentů (vybrané kapitoly středověku a novověku, novodobé dějiny 20. st. s důrazem na určující tendence světové a domácí historie, portréty významných osobností, historie každodenního života …).

 

A kdo seminář vede ve školním roce 2023/2024?                   

Pan profesor Jech 

 

Maturitní témata pro školní rok 2023/2024

 

  1. Nejstarší civilizace (Egypt, Mezopotámie, Palestina, Indie a Čína)
  2. Starověké Řecko – uspořádání, politický vývoj a kultura
  3. Starověký Řím – společnost, kultura, politický vývoj a počátky křesťanství
  4. Raný středověk – stěhování národů, vznik nových států a říší (Frankové, Vikingové, Byzanc a Arabové)
  5. Velká Morava, počátky českého státu, románská kultura
  6. Vrcholný středověk v Evropě (kolonizace, rozvoj měst, vzdělanost, křížové výpravy, gotika)
  7. Český stát za vlády posledních Přemyslovců – hospodářský a politický vývoj, kultura
  8. Český stát v období Lucemburků, pozdní středověk (mor, stoletá válka, církevní krize)
  9. Jan Hus a husitská revoluce – průběh a výsledky, odraz v kultuře 19. – 20. st., Jiří z Poděbrad
  10. Zámořské objevy a jejich důsledky, humanismus a renesance, reformace, státy raně novověké Evropy
  11. Jagellonci, nástup Habsburků na český trůn a česká stavovská monarchie do r. 1618, renesanční kultura v českých zemích
  12. Stavovské povstání, třicetiletá válka v Evropě a její důsledky pro české země, barokní kultura 
  13. Osvícenství a osvícenský absolutismus v Evropě a v habsburské monarchii
  14. Velká francouzská revoluce a napoleonské války
  15. Vznik USA a jejich vývoj v 19. století (otrokářství, občanská válka, indiánské války)
  16. Revoluce 1848 v Evropě a v českých zemích, počátky občanské společnosti, projevy průmyslové revoluce
  17. Evropa ve 2. pol. 19. stol. (druhá fáze průmyslové revoluce, Itálie, Německo, Velká Británie, Rusko, Francie, Rakousko-Uhersko, kulturní vývoj) 
  18. První světová válka a uspořádání světa po ní, revoluce v Rusku 
  19. Vznik Československa, problémy nově vzniklého státu, politický systém první republiky
  20. Evropa a svět mezi světovými válkami, nacistické Německo, Mnichov 1938, meziválečná kultura
  21. Druhá světová válka, její průběh, výsledky a význam, odboj Čechů a Slováků za druhé světové války
  22. Formování poválečného světa, počátky studené války, USA a SSSR
  23. Krize a konflikty studené války 1947-1991, svět na přelomu tisíciletí
  24. Hlavní etapy poválečného vývoje Československa v letech 1945-1968
  25. Československo v letech 1968-1989, další vývoj v 90. letech

 

A kteří vyučující vedou ve školním roce 2023/2024 studenty posledních ročníků k maturitě?              

Paní profesorka Almerová a pan profesor Uher

 

Fotografie z akcí