UDÁLOSTI
JPZ: čtyřleté studium - 2. termín15. 04. 2025 08:00
JPZ: osmileté studium - 1. termín16. 04. 2025 08:00
JPZ: osmileté studium - 2. termín17. 04. 2025
Velikonoční prázdniny 18. 04. 2025
Státní svátek - Velký pátek21. 04. 2025
Velikonoční pondělí23. 04. 2025 08:00 - 23. 04. 2025 13:00
Fotografování žáků a tříd24. 04. 2025 16:15 - 24. 04. 2025 17:00
Pedagogická rada za II. pololetí šk.roku pro žáky 8.E, 8.F a 4.A24. 04. 2025 17:30 - 24. 04. 2025 19:30
Třídní schůzky od 17:30, konzultace 17:30-19:3025. 04. 2025 08:00 - 25. 04. 2025 12:30
Předání vysvědčení žákům 8.E, 8.F, 4.A - 2.,.3. VH akce maturantů, 4.VH - vysvědčení, 5. VH poslední zvonění - zvonInformace o zpracování osobních údajů
Dějepis
DĚJEPIS patří mezi tradiční společenskovědní předměty na všeobecném gymnáziu. Na naší škole se tento předmět vyučuje ve všech ročnících víceletého i čtyřletého studia (dotace 2 hodiny týdně). Pro zájemce o historii je v posledních dvou ročnících zařazen dějepisný seminář jako volitelný předmět.
V osmiletém studiu je učivo dějepisu rozděleno do dvou čtyřletých cyklů tak, aby byla zajištěna prostupnost s ostatními typy škol (ZŠ, SŠ).
Pro studenty je také organizována řada mimoškolních aktivit dějepisného a společensko-kulturního charakteru – besedy s odborníky, vycházky, exkurze, návštěvy muzeí či výstav,…
Každoročně se řada studentů hlásí k maturitě z dějepisu a své znalosti pak úspěšně využívají při přijímacích zkouškách a dalším studiu na vysokých školách humanitního zaměření.
Kdo u nás dějepis vyučuje?
PhDr. Hana Almerová
PaedDr. Jan Jech
Mgr. Jakub Obhlídal
Mgr. Martina Pirková
Mgr. Martin Procházka
Mgr. Tomáš Uher
Které učebnice používají studenti nižšího stupně?
Které učebnice používají studenti vyššího stupně?
Studentům na vyšším stupni jsou učebnice pouze doporučovány. Osvědčila se práce s řadou učenic pro gymnázia a střední školy od nakladatelství SPN nebo Didaktis.
Anotace seminářů
SD1 – Seminář dějepisu I.
Dějepisný seminář je určen pro zájemce o historii, pro studenty, kteří chtějí z dějepisu maturovat, popř. plánují studium na škole humanitního zaměření. Seminář bude zaměřen především na moderní dějiny, tedy období po druhé světové válce. Jeho záměrem je představit politický a společenský vývoj od rozdělení světa železnou oponou až po aktuální situaci na počátku třetího tisíciletí. V průběhu školního roku při něm žáci postupně poznají politický a společenský vývoj v nejen v Evropě, ale také v Jižní Americe, Africe a Asii. Seznámí se s klíčovými konflikty a jejich historickými souvislostmi, ale také s každodenním životem (a uměním), kulturními proudy a změnami, které spoluurčily dnešní podobu světa. Náplň semináře bude spočívat také v četbě odborné či memoárové literatury, projekcích dokumentárních a hraných filmů, diskuzích nad vybranými problémy a ve vlastní samostatné či skupinové práci žáků.
A kdo seminář vede ve školním roce 2023/2024?
Pan profesor Uher
SD2 – Seminář dějepisu II.
Seminář je určen pro zájemce o historii, pro studenty, kteří chtějí z dějepisu maturovat, popř. plánují studium na vysoké škole humanitního zaměření. Větší důraz je kladen na samostatnou práci studentů, využití odborné literatury a pramenů, tvorbu prezentací a referátů. Úkolem bude také v průběhu semináře vypracovat seminární práci na zvolené téma z dějin 20. st. Součástí výuky je i reflexe aktuálních historických výročí a zajímavostí. V rámci DS jsou, dle možností, organizovány odborné přednášky, návštěvy muzeí, výstav, pamětihodností, vycházky Prahou. Průběžně budou opakována maturitní témata dle zájmu studentů (vybrané kapitoly středověku a novověku, novodobé dějiny 20. st. s důrazem na určující tendence světové a domácí historie, portréty významných osobností, historie každodenního života …).
A kdo seminář vede ve školním roce 2023/2024?
Pan profesor Jech
Maturitní témata pro školní rok 2023/2024
- Nejstarší civilizace (Egypt, Mezopotámie, Palestina, Indie a Čína)
- Starověké Řecko – uspořádání, politický vývoj a kultura
- Starověký Řím – společnost, kultura, politický vývoj a počátky křesťanství
- Raný středověk – stěhování národů, vznik nových států a říší (Frankové, Vikingové, Byzanc a Arabové)
- Velká Morava, počátky českého státu, románská kultura
- Vrcholný středověk v Evropě (kolonizace, rozvoj měst, vzdělanost, křížové výpravy, gotika)
- Český stát za vlády posledních Přemyslovců – hospodářský a politický vývoj, kultura
- Český stát v období Lucemburků, pozdní středověk (mor, stoletá válka, církevní krize)
- Jan Hus a husitská revoluce – průběh a výsledky, odraz v kultuře 19. – 20. st., Jiří z Poděbrad
- Zámořské objevy a jejich důsledky, humanismus a renesance, reformace, státy raně novověké Evropy
- Jagellonci, nástup Habsburků na český trůn a česká stavovská monarchie do r. 1618, renesanční kultura v českých zemích
- Stavovské povstání, třicetiletá válka v Evropě a její důsledky pro české země, barokní kultura
- Osvícenství a osvícenský absolutismus v Evropě a v habsburské monarchii
- Velká francouzská revoluce a napoleonské války
- Vznik USA a jejich vývoj v 19. století (otrokářství, občanská válka, indiánské války)
- Revoluce 1848 v Evropě a v českých zemích, počátky občanské společnosti, projevy průmyslové revoluce
- Evropa ve 2. pol. 19. stol. (druhá fáze průmyslové revoluce, Itálie, Německo, Velká Británie, Rusko, Francie, Rakousko-Uhersko, kulturní vývoj)
- První světová válka a uspořádání světa po ní, revoluce v Rusku
- Vznik Československa, problémy nově vzniklého státu, politický systém první republiky
- Evropa a svět mezi světovými válkami, nacistické Německo, Mnichov 1938, meziválečná kultura
- Druhá světová válka, její průběh, výsledky a význam, odboj Čechů a Slováků za druhé světové války
- Formování poválečného světa, počátky studené války, USA a SSSR
- Krize a konflikty studené války 1947-1991, svět na přelomu tisíciletí
- Hlavní etapy poválečného vývoje Československa v letech 1945-1968
- Československo v letech 1968-1989, další vývoj v 90. letech
A kteří vyučující vedou ve školním roce 2023/2024 studenty posledních ročníků k maturitě?
Paní profesorka Almerová a pan profesor Uher