UDÁLOSTI
JPZ: čtyřleté studium - 2. termín15. 04. 2025 08:00
JPZ: osmileté studium - 1. termín16. 04. 2025 08:00
JPZ: osmileté studium - 2. termín17. 04. 2025
Velikonoční prázdniny 18. 04. 2025
Státní svátek - Velký pátek21. 04. 2025
Velikonoční pondělí23. 04. 2025 08:00 - 23. 04. 2025 13:00
Fotografování žáků a tříd24. 04. 2025 16:15 - 24. 04. 2025 17:00
Pedagogická rada za II. pololetí šk.roku pro žáky 8.E, 8.F a 4.A24. 04. 2025 17:30 - 24. 04. 2025 19:30
Třídní schůzky od 17:30, konzultace 17:30-19:3025. 04. 2025 08:00 - 25. 04. 2025 12:30
Předání vysvědčení žákům 8.E, 8.F, 4.A - 2.,.3. VH akce maturantů, 4.VH - vysvědčení, 5. VH poslední zvonění - zvonInformace o zpracování osobních údajů
Informatika
Informatika se vyučuje od primy do sexty. V septimě a oktávě na víceletém gymnáziu si ji studenti mohou zvolit jako seminář. U čtyřletého je vyučována první dva roky. Studenti získají teoretické, ale i praktické dovednosti v oblastech základního ovládání počítače, internetu a sítí. Dostanou vhled do teorie operačních systémů (Windows, Linux apod.), ale i jejich praktického používaní a administrace. Seznámí se též se základy multimédií, konkrétně s teorií grafiky, zvuku a videa, ale nechybí ani praktická práce v programech (Gimp, Inkscape, SketchUp, Pinnacle Studio 21, Audacity), kde získávají dovednosti v ovládání a úpravy multimédií, ale též si zde mohou osvojit a prakticky aplikovat získané znalosti z teorie. Nechybí ani výuka kancelářských balíku MS Office (Word, Excel, PowerPoint), ale ani LibreOfice (Writer, Calc, Impress). Znalost v oblasti typografie, sazby a citaci literatury je samozřejmostí. poslední rok studia je vždy věnován algoritmizaci, programování a logickému myšlení.
Učí se ale též vytvářet prezentace v on-line a interaktivních prostředích, jako je např. Prezi či SMART. Studenti tak získávají potřebné informace pro tvorbu kvalitní prezentace, které pak před třídou předvádějí, nebo i před veřejností v podobě různých žádostí o grant apod. Tvoří též pololetní práce, která shrne hlavní body učiva. Tuto práci pak vytvářejí doma, kde mají čas a mohou danou problematiku lépe a hlouběji prostudovat. Prezentace vytváří z odborných textů, které se učí studovat a kriticky hodnotit. Vytvořené projekty pak odevzdávají přes e-learning učiteli, který je vede, aby se z této práce co nejvíce naučili.
E-learning (my.gykas.cz) je dostupný pro celou školu, studenti se zapisují do jednotlivých předmětů v podobě kurzů a učí se přes internet nejen jako uživatelé, ale též i sami tyto kurzy vytvářejí. Toto prostředí jim slouží ke sdílení dokumentů ze strany učitele, ale také k řešení testů a jiných úkolů k výuce (např. společná tvorba jednoho učebního materiálu).
Vzhledem k tomu, že škola disponuje i vlastní 3D tiskárnou, mohou si studenti sami vymodelovat nějaký 3D objekt a s pomocí učitele vytisknout. Mezi další dovednosti patří i znalosti hardwaru – jak teoreticky, tak prakticky tím, že si zkusí sami rozebrat a pak znovu složit nějaký počítač. Logiku v myšlení si pak rozvíjejí tvorbou webových stránek v redakčním systému WordPress a poslední ročník je věnovám algoritmizaci a programování. A to jak teoreticky (vývojové diagramy, algoritmy, teorie grafů apod.), tak i prakticky (Python).
Vyučující:
- Václav Revenda
- Jana Taušová
- Jan Kroutil
- Matyáš Meisner
- Zuzana Jindrová
- Hynek Miler
Maturitní témata z informatiky a výpočetní techniky
-
- Informační zdroje a informační systémy
- a) Relevance a kvalita informačních zdrojů; e-learning: příklady, použití, výhody; ISSN; peer to peer; licence programu – typy, příklady; problematika autorských práv z hlediska IT a typografické normy, citace; informační etika; legislativa – ochrana autorských práv a osobních údajů; problematika nelegálního šíření dat, definice informačního systému, jeho přínos pro společnost, problematika práv uživatelů IS
- b) Ukázat příklady citací použité literatury; on-line generátory a práce s nimi; popis knihovnického systému a popis správné citace; vyhledávání knih podle ISBN. Návrh IS se zadanými parametry (určení smyslu IS pro danou problematiku, rozlišení jednotlivých typů uživatelů, návrh uživatelského prostředí – v ruce nebo v grafickém editoru
- Tabulkové procesory
- a) Využití, porovnání dostupných tabulkových procesorů (i on-line), licence, porovnání GUI, rozšíření; využití matematických a statistických funkcí, jejich deklarace, formát buňky; grafy – využití, interpretace dat v tabulce a v grafu, vytvoření grafu dle zadaných dat a parametrů; logické funkce a filtrování – možnosti využití; funkce a využití, relativní a absolutní adresace buněk, sestavení vzorce, priorita operátorů
- b) Vytvoření sešitu dle zadání
- Historie počítače a jejich miniaturizace
- a) Vývoj výpočetních strojů, počítačů a osobních počítačů, NB, netbooků, tabletů, mobilních a chytrých telefonů
- b) Popsat a porovnat vývoj HW počítače (MB, porty, paměti, vybavení apod.)
- Textové procesory
- a) Využití, porovnání dostupných tabulkových procesorů (i on-line), licence, porovnání GUI, rozšíření; základní formátování písma a odstavce; objekty v textu (obrázky, tabulky, grafy) a jejich popis v rámci dokumentu; přípony textových souborů, využití, možnosti; Typografické normy, citace, nastavení a využití stylů v textovém editoru, číslování stránek, záhlaví, zápatí, odkazy, obsahy – využití v dokumentu, sledování změn, hromadná korespondence
- b) Vytvoření dokumentu dle zadání
- Teorie grafů
- a) Pojem graf v IF a jeho popis, typy grafů jejich vlastnosti a využití; zápis grafu, grafové algoritmy.
- b) Řešení zadané úlohy pomocí grafu
- Tvorba a zásady prezentace
- a) Využití, porovnání dostupných prezentačních programů (i on-line), licence, porovnání GUI, rozšíření, principy tvorby, volba vhodných efektů, odkazy v prezentaci
- b) Vytvoření prezentace dle zadání
- Bitmapová grafika
- a) Porovnání s vektorovou grafikou, výhody, nevýhody, interpolace, pixel, rozlišení, aliasing, barevná hloubka, barevné prostory, grafické formáty, komprese dat, grafické programy – příklady, licence
- b) Představení a ovládání bitmapového editoru – základní funkce, vytvoření obrazu dle zadání
- Algoritmizace a vývojové diagramy
- a) Pojem algoritmus, jeho vlastnosti a zápis, vývojový diagram, využití jazyka, proměnné (zápis, deklarace, operátory, základní matematické funkce a operace apod.) a typy proměnných, operátory
- b) Napsat/analyzovat, vysvětlit zadaný kód a vývojový diagram
- Podmíněný příkaz a logické operátory
- a) Pojem větvení programu, demonstrace ve vybraném jazyce, důvod existence podmíněného příkazu, podmíněný příkaz (struktura, modifikace – if, elif, else), logické operace (jednoduché „==“ i složité „and“) a jejich zápis v jazyce, výstup logických operací, rozdíl mezi operátorem přiřazení a operátorem rovnosti
- b) Napsat/analyzovat, vysvětlit zadaný kód
- Cykly a jejich použití
- a) Pojem cyklus, jeho typy a využití, existující cykly ve vybraném jazyce (for, while) a jejich struktura, příkazy break a continue, modifikace for cyklu v jazyce (iterace přes prvky seznamu …)
- b) Napsat/analyzovat, vysvětlit zadaný kód
- Podprogramy
- a) Pojem podprogram a výhody jeho využití, jeho definice ve vybraném jazyce, argumenty a parametry podprogramů, návratová hodnota podprogramu
- b) Napsat/analyzovat, vysvětlit zadaný kód
- Seznamy a textové datové typy
- a) Pojmy textový řetězec, seznam a jejich společné prvky, indexování textových řetězců a seznamů, metody textových řetězců, seznamů a funkce s nimi pracující, definice textových řetězců a seznamů v jazyce Python, operace s textovými řetězci a seznamy, změna prvku v seznamu vs. změna prvku v textovém řetězci
- b) Napsat/analyzovat, vysvětlit zadaný kód
- Vektorová grafika
- a) Porovnání s bitmapovou grafikou, výhody, nevýhody, možnosti převodu na bitmapu
- b) Představení a ovládání vektorového editoru – základní funkce, vytvoření obrazu dle zadání nebo představení a ovládání programu pro 3D modelování – základní funkce, vytvoření modelu dle zadání
- Zobrazovací zařízení a zařízení pro zpracování obrazu
- a) Skener, tiskárna, fotoaparát, videokamera – typy, princip, digitalizace obrazu
Monitory, dotykové obrazovky, SMART TV, TV, telefony, dotykové tabule, projektory – typy, princip, popis, výhody, nevýhody apod. - b) Srovnat vlastnosti zadaných zařízení, popsat výhody, nevýhody
- a) Skener, tiskárna, fotoaparát, videokamera – typy, princip, digitalizace obrazu
- Redakční systémy pro tvorbu webu
- a) Charakteristika, srovnání, syntaxe, výhody, nevýhody. Zanalyzovat možnosti využití redakčních systémů, typy redakčních systémů. Základní struktura HTML, tagy pro práci s textem, tabulky, seznamy, obrázky, odkazy, formuláře apod. Základní vlastnosti CSS, třídy a identifikátory, včlenění CSS do HTML.
- b) Základní orientace v redakčním systému (vkládání, tvorba, editace různých typů obsahů; úprava struktury webu; tvorba a editace menu; nastavení vzhledu; moduly – instalace, administrace; správa uživatelů a oprávnění; možnosti nastavení; aktualizace jádra)
- Databáze
- a) Popis, princip, využití, typy databází, konfigurace databáze, jazyk SQL (srovnání, syntaxe, výhody, nevýhody, základní příkazy, využití jazyka pro tvorbu webu, včlenění jazyka do webové stránky),
- b) Napsat/analyzovat, vysvětlit zadaný kód (SQL)
- Vstupní a výstupní zařízení (bez zobrazovacích zařízení a zařízení pro zpracování obrazu)
- a) Popis I/O zařízení, příklady, užití,
- b) Srovnat vlastnosti zadaných zařízení, popsat výhody, nevýhody
- Počítačové sítě
- a) Architektura TCP/IP, síťové protokoly, IP adresa – definice, problematika přidělování IPv4 v místní síti – vnitřní, vnější IP a její přidělování, IPv6, maska sítě, NAT, druhy, služby, výhody a nevýhody; pojmy: LAN, WAN, server, klient, protokoly, porty, pojmy DNS, DHCP, MAC adresa, výchozí brána, prvky sítě: router, switch, bridge, hub, router
- b) Zjistit a popsat u daného počítače: IP výchozí brány, IP DHCP, IP DNS, IPv4, Masku podsítě, MAC adresu, název počítače a domény; nastavení VPN, funkce, použití; ruční konfigurace TCP/IP protokolu; popsat konfiguraci a využití sdílení složek, souborů a tiskáren v počítačové síti, konfiguraci počítače pro doménu, nastavení Windows v oblasti počítačové sítě (konfigurace adaptérů pro sítě, stav sítě, diagnostika a odstranění problémů v síti – MS Windows)
- Bezpečnost počítačů a bezpečnost sítě
- a) Porovnat možnosti zabezpečení na straně uživatele a administrátora sítě, zálohování dat (automatické zálohy ve Windows, zálohování pomocí příkazové řádky a dávkového souboru, naplánované úlohy, ruční záloha), hesla, ochrana dat, digitální certifikáty (třídy, využití), šifrování na síti
- b) Antivir, firewall (funkce a porovnat s Windows firewallem), typy útoků, další bezpečnostní nástroje, aktualizace, phishing, základní pojmy (malware, vir, trojský kůň, backdoor, spyware, adware)
- Elektronická pošta a internet
- a) Principy, protokoly, zabezpečení, šifrování SSL, SMTP, POP3, IMAP, MX záznam, spam, možnosti připojení k internetu z hlediska koncového uživatele, pojmy: WiFi, specifikace IEEE 802.11, NIX, router, hosting, provider, agregace, RADIUS server, zabezpečení internetu, trendy, problémy; sociální sítě, internetové obchody/banky, jak pracuje internet (princip; pojmy: hypertext, hyperlink, http, https, doména, typy a řády domén, funkce vyhledávače; pojmy: RSS čtečky, metadata; charakteristika
- b) Popsat zadanou mapu sítě; trasování; zjistit informace a IP dané domény, registrace domény, správa domény, MS Outlook – představení programu, nastavení schránky, psaní/příjem/odeslání e-mailu, přílohy, adresář,
- Zvuk a video
- a) Možnosti získávání audio-video dat, jejich sdílení, pojem: monofonní, stereofonní a prostorový zvuk, MIDI, digitalizace analogového signálu, vzorkovací frekvence, bitrate, zvuková stopa, formáty souborů zvuku, komprese zvuku, media pro ukládání zvuku, zařízení pro reprodukci zvuku, kodek, stream, frame rate, prokládané a progresivní video, rozlišení, poměr stran, software pro úpravu zvuku a videa
- b) Představení a ovládání audio a video editoru – základní funkce, vytvoření projektu dle zadání
- Komponenty PC
- a) Základní deska, sběrnice, procesor, strojová instrukce, strojový kód, sloty, Plug & Play, grafické karty, ostatní přídavné karty, UPS, Bios/ UEFI, řadiče – vývoj, popis, typy
- b) Vyhledat a popsat součástky na základní desce
- Paměti a záznamová média, datová úložiště
- a) HDD, SSD, RAM, ROM, NAS, flash disky, paměťové karty, cache paměť, webová uložiště, způsoby připojení; FTP – historie, popis, výhody, nevýhody, principy zápisu a čtení, rozdělení, jednotky informace a jejich převody, převody mezi číselnými soustavami, využití jiných číselných soustav v komunikaci se I/O zařízeními
- b) Problematika vytváření a sdílení on-line dokumentů – princip wiki, přínosy, problémy, ukázky těchto nástrojů – demonstrace vybraného on-line prostředí. Dle zadání převody mezi desítkovou a dvojkovou soustavou
- Operační systémy – desktop i mobilní
- a) Vývoj, přehled (Převážně MS Windows, Linux, iOS apod., distribuce, porovnání), funkce,
- b) Orientace v MS Windows dle zadání
- Administrace OS MS Windows
- a) Ovládací panely Windows – využití, popis (hlavní nabídka systému, přidat nebo odebrat programy, nástroje pro správu; soubor, složka, souborové systémy – vlastnosti, atributy, oprávnění; manažery, příkazový řádek operačního systému – použití, význam, příkazy
- b) Popis, vytvoření dávkového souboru
- Informační zdroje a informační systémy